O działalności Kontrolnej
Regionalne Izby Obrachunkowe, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r. poz. 1113), dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych podmiotów samorządowych.
Zakres podmiotowy kontroli obejmuje:
1) jednostki samorządu terytorialnego,
2) związki międzygminne,
3) stowarzyszenia gmin oraz stowarzyszenia gmin i powiatów,
4) związki powiatów,
5) stowarzyszenia powiatów,
6) samorządowe jednostki organizacyjne, w tym samorządowe osoby prawne,
7) inne podmioty, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Regionalna Izba Obrachunkowa przeprowadzą kontrole:
- kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego,
- problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub więcej jednostkach kontrolowanych,
- doraźne, podejmowane w razie potrzeby (obejmujące również, traktowane jako odrębne zadanie kontrolne, sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych).
Zadania Regionalnej Izby Obrachunkowej z zakresu kontroli wykonuje Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej, który przeprowadza kontrole, opracowuje projekt planu kontroli oraz sprawozdanie z działalności kontrolnej. Podstawą działania Wydziału jest roczny plan kontroli uchwalany przez Kolegium Izby. Wydział realizuje zadania określone w przepisach ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, aktach wykonawczych do tej ustawy oraz innych przepisach prawa.
Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówień publicznych na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym, a w zakresie zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności,
- prowadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi kontrolami,
- przygotowanie projektu ramowego planu pracy Izby w zakresie działania wydziału wraz z planem kontroli,
- opracowanie sprawozdania z wykonania rocznego planu pracy Izby w zakresie działania wydziału w tym planu kontroli,
- przygotowanie tez i zagadnień do planowanych kontroli oraz wytycznych do ich przeprowadzenia,
- opracowanie projektów wystąpień pokontrolnych w oparciu o wyniki kontroli, w których należy wskazać źródła i przyczyny nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości i usprawnienia działalności danej jednostki,
- przekazywanie jednostce kontrolowanej wystąpień pokontrolnych po ich uprzednim podpisaniu przez Prezesa Izby,
- dokonywanie w oparciu o informacje o wykonaniu wniosków pokontrolnych analizy ich wykonania pod względem kompletności i zgodności z wydanymi wnioskami oraz sprawowanie nadzoru nad terminowością ich wykonania,
- przygotowanie projektów zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych oraz wniosków o ukaranie z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych wynikających z ustaleń kontroli,
- współpraca przy przygotowaniu raportów, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych,
- wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub uchwał Kolegium.
Udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej podlegają informacje publiczne dotyczące działalności kontrolnej Izby, tj.:
- protokoły z przeprowadzonej przez Izbę kontroli gospodarki finansowej, w tym realizacji zobowiązań podatkowych oraz zamówień publicznych jednostek wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy z dni 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r., Nr 55,poz. 577 z późn. zm.),
- wystąpienia pokontrolne Izby,
- zawiadomienia kontrolowanej jednostki o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania,
- zastrzeżenia kontrolowanej jednostki do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym,
- uchwały Kolegium Izby w sprawie rozpatrzenia zaskarżeń kontrolowanej jednostki.